Naśladownictwo


Panie psychologu, panie psychologu proszę o najpilniejszą z najpilniejszych interwencję bo Staś i Jaś naśladują starsze klasy i jeszcze lecą z nieba meteoryty! (Czytać głosem wysokim i piskliwym lub z użyciem syntezatora mowy z lat 80/90). – To typowe dla gatunku homo sapiens, że się naśladujemy Pani Grażynko, już wiele razy to wyjaśniałem…(Teoria naśladownictwa Tarde’a, … Czytaj dalej Naśladownictwo

Karoshi


„Karoshi” lub „śmierć z przepracowania” to zjawisko, które stało się szczególnie rozpowszechnione w Japonii, choć może występować wszędzie, gdzie nadmierna presja w miejscu pracy prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych i śmierci. Zrozumienie psychologicznych aspektów karoshi jest kluczowe dla opracowywania strategii zapobiegawczych. W wielu krajach rośnie świadomość na temat ryzyka związanego z przepracowaniem, a pracodawcy zaczynają … Czytaj dalej Karoshi

Pomaganie które samo wymaga pomocy


W dzisiejszych hurraoptymistycznych #pomagamy #pomagamy #5594397594389 nowych miejsc pracy dla specjalistów w szkołach i Citius-Altius-Fortius igrzyskach pomocy psychologicznej w ramach tzw. systemu oświaty najważniejszym wydaje się być IMHO głęboko powstrzymywane od zadania pytanie: „dlaczego więcej znaczy mniej”? Otóż… Ważne jest skoncentrowanie się na jakości a nie na ilości. Więcej sesji nie zawsze oznacza lepsze rezultaty. … Czytaj dalej Pomaganie które samo wymaga pomocy

Nadgorliwość w kontaktach z uczniami


Nadgorliwość w kontaktach z uczniami może objawiać się m.in. poprzez: Zainteresowanie prywatnym życiem ucznia: mogą to być nadużycia władzy, próby zastępowania rodzica, maternalizm, próby uzyskania szczegółowych informacji o życiu osobistym, dokonywanie „rewizji” plecaka lub smartfonu pod pretekstem albo… komentowanie zawartości talerza na stołówce – jak na oddziale leczenia zaburzeń odżywiania. Ingerowanie w relacje między uczniami: … Czytaj dalej Nadgorliwość w kontaktach z uczniami

Nienawiść do uczniów


Osoba która nienawidzi uczniów może krzyczeć, wyszydzać i znieważać ich godność osobistą wprost np. wulgaryzmami i obelżywymi gestami lub też kamuflować swoją nienawiść mową zdrobniałą i ckliwą – „cukiereczku”, „kochanieńki”, „serce”, „mój drogi” itd. Oto kilka pozostałych zachowań i potencjalnych cech mogących przynależeć do osobowości człowieka który w toku pracy z dziećmi uwarunkował awersję z … Czytaj dalej Nienawiść do uczniów